review-Imej sebagai satu lapangan persaingan ideologi

Menariknya, karya ini juga mencerminkan interpretasi negatif pascastrukalisme yang mengatakan bahawa kita hidup dalam sebuah masyarakat yang kosong dan tidak berjiwa.

Karya Believe it or Not oleh Ili Farhana mengingatkan kita tentang perbezaan yang semakin kabur antara suci dengan yang karut dalam rancah budaya konsumerisme, budaya tontonan media, pemasaran viral dan pemasaran paksaan yang digunakan pada zaman sekarang. Mengunakan pengalaman beliau sebagai jurujual ‘salesgirl’ untuk rujukan, Ili mencipta semula suatu iklan olok-olok yang dibina oleh pelbagai imej. Imej-imej ini dipetik dari pelbagai sumber popular – kad kredit, patung barbie, peperangan, karektor komik dan juga Buddha.

Baca lanjut: Imej sebagai satu lapangan persaingan ideologi

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Blog at WordPress.com.

Up ↑

%d bloggers like this: