Mengintai “Ereksi Jeneral”

Melawat #studioartist _SaifulRazman

Pada awal minggu lalu, aku telah melakukan kunjungan studio seorang teman dan juga seniman (artis) muda iaitu Saiful Razman.  Ini adalah antara attempt aku, untuk kembali aktif dengan seni, jadi penting untuk aku mendapatkan momentum untuk bergerak dengan menemuramah dan menjengguk kawan seniman  untuk aku melihat proses perkembangan karyanya dan mendapat inspirasi untuk menulis.

Recana aku melawat studio Razman ni seperti langkah kanan. Bukan hanya dapat mendokumentasi karyanya yang dahulu tetapi berpeluang aku melihat secara langsung karya-karya dalam proses untuk persiapan pameran yang akan datang.

proses karya

Pameran solo “EREKSI JENERAL” yang akan diadakan pada 10 Mac 2012 di Galeri Richard Koh Fine Art (Bangsar Village II), akan mempamerkan beberapa siri baru catan cat minyak atas kanvas dan juga siri sequel sutera saring (silk-screen) Pelan Cap. Didalam siri ini razman cuba untuk mengambil pandangan yang kritikal tentang isu-isu sosial, politik dan budaya di dalam konteks lelaki dan nafsunya.

“Men fight wars over lust. Ereksi Jeneral attempts to comprehend these phallic desires of men to be on top of everything. These series of paintings and silkscreen prints are attempts to take a critical view of the social, political and cultural issues surrounding men and his lusts.” – teks pameran Ereksi Jeneral oleh Ahmad Kamal Abu Bakar.

Adakah kita akan melihat imej penis diatas kanvas? ha ha, maaf ya tidak untuk pameran ini. Apa yang menarik buat aku tentang siri “Ereksi Jeneral“ ini adalah permainan makna ereksi dan jeneral dalam konteks  pemahaman tentang makna kata itu sendiri yang melibatkan konteks sosial dan politik di Malaysia sekarang ini.

Proses waktu interview untuk dokumentasi karya pelukis

Jika dilihat perkembangan idea Razman dari dahulu hingga kini, ia sebetulnya tidak lari dari observasinya dan pengalamannya tentang kondisi sosial,politik dan budaya. Menarik jika kita lihat dan ikuti tentang perkembangan seniman ini, dari konsisten dengan ideanya kontras dengan eksplorasi medium seninya.

Aku tidak akan mengupas tentang karya2 “Ereksi Jeneral” ini pada artikel ini, nanti org kata potong stim…kalau ada yang nak lebih  bolehlah datang ke  pameran

P/s: karya-karya razman boleh melawat blognya