bukan siapa-siapa

Aku bukan siapa2
Cuma perempuan
Yang banyak tanggungan
Yang sering diam
Dan tak suka macam2

Aku bukan siapa2
Cuma seorang bunda
3 Malaikat kecil
Yang jadi semangat lawanku
Terus hidup dengan Payah hidup

Aku bukan siapa2
Seorang bini
Satu laki
Yang tetap
Sabar dengan resahku
Yg kadang putus asa
Pada negara miskin budaya

Aku bukan siapa2
Yang entah apa perannya
Saat bahasa kita
Tidak saling bicara
Kerna aku tak bercakap
Tentang harta, wang atau kuasa
Obsesiku hanyalah cinta

Aku bukan siapa2
Cuma hambaNYA
Sang pencipta
Bukan penguasa negara
Atau parti politik mana2
Yang akhirnya jadi mangsa
Caturan permainan sistem mereka

Aku menulis puisi ini
Bukan untuk apa-apa
Cuma ingin membunuh masa
Terperangkap dalam
Banyaknya kereta
Gilanya jadwal kerja
Sampai aku
Hampir lupa
Siapa aku
Sebenarnya.

Ili | 1 Nov SK