Aku dan langit malam

Malam ini aku lihat langit,
ada bintang…
ada bintang terang,
ada berkelip,
ada kecil
ada yang hampir tak kelihatan.

Orang yang sedang jatuh cinta
Sering mereka ibaratkan
kekasihnya
Seperti bintang
Kalau aku
aku pilih bulan

Malam ini aku dengan langit malam
Ada bintang- bintang
seperti ramai yg jatuh cinta
Kamu ibarat bulanku
setiap malam
Hanya satu tak beribu

Malam ini aku sepi
dgn langit malam
Bulan tiada menemani
Cintamu seperti cahaya bulan
Kadang cahaya begitu terang
Dari bulan purnamaku
Kadang hampir tidak kelihtan
Dilindung awan
Cahayanya hampir
tidak terasa

Saat hati rajuk,
kau pula muncul bulan
hanya dari jauh
bentuk sabit, senyum padaku
bikin jiwa sayu

Yang pedih saat tidak kelihatan bulanku
Bikin malam sepi menyelebungi
Aku tidak tahu kenapa melankolik sekali malam ini
Apa kerana langit malam ini memelukku
dan membisikan nyanyiani sunyi alam?

dan saat malam-malam seperti ini
aku belajar mencintai kata
biarkan aku bercengkerama sahaja
pada momen dan kenangan
yang pernah menumbuhkan cinta
apakah ia kekal selamanya?

ili | July’13 | #anonymousrebelcinta