SEKAM : Sekolah Kebun Akhir Minggu di Kebun Rumah Kita

10449933_10152182011552883_2625714545239054471_n

Apa itu SEKAM?.

SEKAM adalah sebuah projek mandiri/independen tentang pengenalan dasar-dasar perkebunan (kota) organik dan kemahiran hidup sekitar kepada kanak-kanak dari umur 6 sampai 10 tahun, dengan berpegang kepada etik permakultur dan kreativitas. Projek ini kami namakan Sekolah Kebun Akhir Minggu, kemudian kita singkat dan sebut menjadi SEKAM. SEKAM akan menekankan penggunaan kembali barang-barang yang masih layak digunakan (re-use/recycle).

Projek ini adalah inisiatif dari Kebun Rumah Kita sebagai pelaku aktif perkebunan organik domestik skala kecil sebagai respon dari etik permakultur yang kami pakai. Juga sebagai pertanggungjawaban kami kepada komuniti dimana kami duduk dan bekerja.

Kenapa?

UN dalam laporannya tentang Agrikultur dan Kemampanan tahun 2013 , jelas-jelas menyatakan bahwa dunia makanan sedang dalam situasi yang kritikal, dan jika tidak dilakukan aksi-aksi penyelamatan maka dalam kurun masa 2050 maka umat manusia akan dilanda kelaparan dan kekeringan. Semua itu berpunca dari pembangunan yang tidak melihat akibat kepada lingkungan semula jadi. Tanah dan air semakin berkurang ataupun semakin rusak.

Dalam laporan itu juga, salah satu cara untuk menyelamatkan kita dari kelaparan dan kerusakan yang semakin teruk adalah dengan kembali mengamalkan pola hidup hijau atau mesra alam. Termasuk didalamnya adalah Keselamatan Makanan (Food Security).

Food Security (Keselamatan Makanan)

 Makanan adalah hak setiap mahluk hidup, termasuk kita, manusia.    Makanan adalah hak asasi manusia.

Food Security  ini dibina di atas tiga teras:

  • Ketersediaan makanan: kuantiti yang mencukupi makanan yang disediakan secara konsisten.
  • Akses Makanan: mempunyai sumber yang mencukupi untuk mendapatkan makanan yang sesuai untuk diet yang berkhasiat.
  • Penggunaan makanan: penggunaan yang sesuai berdasarkan pengetahuan pemakanan asas dan penjagaan, dan juga air yang mencukupi dan sanitasi.

Menanam makanan sendiri adalah salah satu jawapan untuk mencukupi dan menjawab semua tantangan diatas. Dengan menanam makanan sendiri membuat kita lebih peka dengan persekitaran kita, membangun sifat berdikari dan pada masa yang sama saling bergantungan antara alam, diri kita dan persekitaran (persekitaran termasuk keluarga, jiran, teman-teman dan juga publik yg lebih luas).

Memperkenalkan makanan atau cara menanam makanan kepada kanak-kanak adalah langkah awal dalam keselamatan makanan dan kemampanan. Caranya boleh dengan memperkenalkannya secara mainstream melalui mata pelajaran wajib di sekolah rendah ataupun dengan cara-cara alternative, seperti SEKAM.

 

Bagaimana?

Projek SEKAM ini akan bermula pada minggu pertama dan ketiga setiap bulannya. Dan untuk kali pertama ini SEKAM akan dimula pada bulan September 2014. Target dari pendidikan alternative ini adalah kanak-kanak usia 6 sampai 10 tahun. Dalam masa hadapan bila semua berjalan dengan sukses dan infra struktur alat serta medium pendidikan tersedia lebih siap dan baik, tidak menutup kemungkinan target umur akan berubah dari kanak 6 – 10 tahun menjadi 6 – 15 tahun, dengan tingkat dan cara penghantaran materi pendidikan disesuaikan umur.

Sebagai projek pilot, SEKAM pada awalnya hanya akan membuka ruang pada kanak-kanak dari kawan-kawan (ter)dekat dan juga keluarga, ataupun kawan dari kawan (ter)dekat dan juga keluarga. Ini dikarenakan mereka semua sudah mengetahui apa yang Kebun Gangchaos telah buat. Situasi ini mungkin akan berubah dan akan menjadi terbuka kepada publik luas sekiranya hasil dan responsnya baik.

Projek SEKAM ini percuma, maknanya tidak diminta atau diharuskan membayar dengan sejumlah nominal Wang. Namun, Kebun Gangchaos menjemput dan mengaluk-alukan kontribusi dalam bentuk apapun dari setiap peserta yang ikut dalam kelas ini. Sebagai tuan rumah, Kebun GangChaos akan menyediakan beberapa fasilitas yang terbatas, namun dirasa cukup untuk menghantar proses pembelajaran bersama-sama ini. Potluck makanan, minuman dialuk-alukan, atau bahkan sekiranya ada yang mau mewakafkan seguni atau dua guni tanah sterile kami akan senang hari menerima. Dalam makna penyampaian yang singkat, kami mau ini menjadi projek bersama dan setiap orang terlibat dengan memberikan kontribusi semampunya dan layak untuk kepentingan bersama ini.

Karena ini projek mandiri dan berdikari, sumber kewangan kami pun dapat bukan dari lembaga donor, kami usahaka kewangan dari saku kami sendiri. Setidaknya untuk saat ini, mungkin dalam masa hadapan kami berharap ada lembaga donor yang sudi memberikan/mejadi sumber kewangan bagi projek SEKAM ini.

Projek SEKAM ini juga mengaluk-alukan kelompok lain untuk bekerja bersama dalam projek ini. Sebab tidak menutup kemungkinan ini akan menjadi program kerja bersama dengan beberapa kelompok alternative yang sudah ada sebelum ini.

 

Modul

Projek SEKAM akan memproduksi sistem penghantaran materi sendiri atau modul, berdasarkan pengalaman dan evaluasi dari hasil kerja serta bengkel-bengkel kerja selama ini. Namun tidak menutup kemungkinan akan menerima setiap usulan dari kawan-kawan sebagai bahan masukan untuk kebaikan dari projek ini.

 

Bila projek SEKAM ini akan bermula?

Kelas ini akan dibuat dalam dua sesi dalam satu bulan. Dan masing-masing sesi akan memakan waktu dalam 3-4jam.

Dari sesi satu ke sesi berikutnya adalah selang satu minggu. Kenapa? ini untuk memberikan waktu kepada kanak-kanak dan juga orang tua untuk mendiskusikan sesi yang sudah dilalui dan juga untuk mempersiapkan sesi berikutnya. Jadi, sekiranya sesi yang pertama dibuat dalam minggu pertama, maka sesi kedua adalah minggu ketiga dalam bulan yang sama.

Untuk period pertama ini  sesi satu akan bermula pada minggu pertama bulan September 2014 (Sabtu, 6 September 2014 | Mula 9:30 pagi ) dan sesi kedua pada minggu ketiga September 2014 (Sabtu,  20 September 2014 | 9:30 pagi).