Forum dan ceramah politik medium basi kearah perubahan tanpa visi

Ini cuma sekadar pandangan  dari seorang yang berkebun dan pemimpi yang susah tidur dimalam hari.

Aku hadir kan diri ke forum anak muda “Dimanakah Hala Tuju dalam Pakatan Baru”. aku tidak mahu membuat review tentang apa yg dibincangkan, it does not inspire me …buat aku kelakar kenapa hal ini masih perlu dibincangkan. apa yang bincangkan  buat aku…hal yang sama di diskusikan dan tidak ada yang baru, perbincangan “tua” dari anak muda

Aku lebih tertarik membincangkan format program anak muda…persoalan aku mudah… kenapa harus forum? lepas satu forum… ke satu forum yang lain…apakah program2 tentang perubahan harus forum, ceramah… diskusi….

kita bicara dalam konteks anak muda. Apakah tidak ada idea lain yabg boleh dibuat oleh anak2 muda ini, yang mengkritik “orang tua” tetapi masih mengunakan cara orang tua sebagai platform medium bicara.

buat aku anak muda tidak perlu parti untuk perubahan… yang diperlukan adalah “party” menuju perubahan… you wanna talk about progressive ..act progressive.

Banyak maksud di sebalik kata2 “party” menuju perubahan. Party dalam hal ini bukan party kosong  berjoget2, menyanyi dan bersuka ria saja…

Berkesenian juga boleh digunakan sebagai “party” dalam hal ini menjadi seni sebagai  medium bicara dan berekspresi mewarnai propaganda dan visi anak muda. Apakah pilihan program anak muda cuma forum dan diskusi? apakah hanya itu sebagai platform bicara anak muda? anak muda yang progressive tidak memerlukan parti untuk suara mereka didengar…tidak juga harus meminta-minta ruang untuk berbicara apa lagi pada parti politik yg jelas tidak peduli dengan agenda anak muda. Sudah masanya anak muda ciptakan ruang2 itu sendiri. ciptakan peluang2 itu sendiri. Mandiri adalah kunci pada segala bentuk perubahan yang berani. masih ada dinding2 dijalan untuk kesedaran isu lingkungan…masih perlu banyak musik perjuangan yang perlu didendangkan…di selang-selang tarian2 protest kedamaian… wayang2 perlawanan, perarakan bersama dengan sepanduk2 beragam mempamerkan kreativiti kolektif masing2 boleh dibawa ke jalan…ke kampung dan pendalaman.

Tapi acara forum malam tadi..anak muda masih  memilih ruang aircond exclusive sebagai ruang “kebebasan bersuara”   ada yang mengkritik parti politik..NGO….tapi anak muda  masih juga melakukan hal dan method yang sama yang jelas tidak strategik.

untuk berubah…. harus berani melakukan perubahan contohnya dengan medium penyampaian apa yang ingin di sampaikan.

forum dan ceramah adalah medium basi, bosan dan top down yang jelas tidak membawa participation langsung dengan kami yang cuma mendengar dan habis itu… pulang.

(ok setidaknya aku menulis.. memberi pandangan dan harap ia dilihat dan ambil sebagai hal positif )

apakah penting untuk kita tau kenapa penalis mau masuk parti politik atau kenapa penalis mau jadi non-partisan? kenapa tidak membincangkan apakah visi, perancangan anak muda untuk sebuah negara yang lebih baik…. untuk mereka juga  anak-anak mendatang?

seharusnya setelah beberapa banyak demo yang besar berlaku di negara ni, anak2 muda harus sudah jelas sekarang hala tujunya dan tau mau mereka apa, ideal sistem yang mereka mau itu macam mana contohnya dan bukan lagi membincangkan kemanakah hala tuju anak muda..

Bayangkan sistem negara seperti kebun, menumbuhkan kebun itu lama dan makan masa, sama seperti melakukan perubahan.. kalau konsep berkebun, pokok yang sudah rosak akarnya itu, seharusnya di cabut semua malah tidak baik utk di kompos kerana virus pada akar akan menular pada kompos dan boleh menyangkit pada tanaman saat digunakan.

Pokok yg sudah rosak akarnya… tidak akan mampu hidup dengan kita mencantas daunnya dengan mengharap ia akan tumbuh sihat. ia juga malah boleh menular ke pokok2 lain dan tidak baik utk tanah.

sama dengan sesebuah sistem negara…kalau jelas akar pada sistem itu sudah rosak, jelas tidak baik untuk yang hidup dibawah sistem itu.

walaupun kalau kita sudah cukup yakin untuk mencabut pokok rosak yang sudah ditanam itu…kita juga harus tau dan siap apa yang mau di tanam setelah pohon yang rosak itu di cabut. kita juga harus tau secara asas bagaimana menanam dan menjaganya…  dalam pada masa yang sama… harus ada juga pokok2 lain yang ditanam dan hidupan lain yang dibangun untuk kehidupan ekosistem yang sejahtera di kebun bersama.

Seni dalam hal kebun seolah bunga2 yang baik untuk membantu menghidupkan perkembangan ekosistem kebun… contohnya tanpa bunga tidak akan ada / akan kurang serangga yang membantu aktiviti pendebungaan; maksudnya tidak akan ada atau kurang baik hasil tuai di kebun.

Contoh perkebunan yang aku guna adalah contoh paling harmoni dan alami dalam menanam. setidaknya aku impikan sesebuah negara harus seperti sebuah kebun permakultur… saling menjaga…saling membawa kebaikan bersama.

Kembali ke Medium dlm hal ini …ia memainkan peranan penting, kalau tetap saja menggunakan cara yang sama dan membosankan… orang boleh hilang semangat, keyakinan dan lupa pentingnya perubahan bersama.

Sampai masanya ada yang putus asa, dan pasrah dalam sistem lingkaran setan.